Sidor

13 maj 2010

Huvudstaden Sala. 1710


Visste ni att Sala har fungerat som landets huvudstad?? Läs här så får ni se!

Det som är lite skoj att tänka på är att år 1710 var det hus vi tidigare bodde i, det var då redan 100 år gammalt!
Har varit på snabb visit där i huset idag. Goa Caroline och händige Fredrik bor där och gör sååå fint!
Då såg nog stugan ut som på bilden kan jag tänka mej. Den hade en källare som ett valv där gruvänkan fick driva krog eftersom mannen dött i gruvan.
Under 1800talet fungerade huset som gästgifveri med fin ingång via den röda porten som än finns att beskåda.
Under 1900talet fungerade huset och dess stora trädgård som Handelsträdgård med 3 stora långa växthus och många små land och ett stort fält med.... var det korn eller råg??
Flera fruktträd växte där och några finns kvar.
Jag är glad att vi sålde huset för 4 år sen fast mest glad är jag för att de nya ägarna tar så väl hand om det!
Det var en spekulant som hade planer på att riva 1600talshuset för att bygga nytt och jag tror vi hade med "bröderna Funkis" att göra!
Hade gärna bott kvar i huset men huset mår bättre av att ha de nya ägarna som vårdar huset!

1 kommentar:

suss sa...

Så fantastiskt det låter- roligt att huset verkar ha kommit i goda händer och inte revs! Som min Rasmus säger " man får inte riva hus!". Han har blivit influerad av sina byggnadshistoriskt tokiga föräldrar! Förstår att du saknar det, men ni kanske bor bekvämare nu?
Kram Suss