Sidor

24 maj 2010

Mjuk pepparkaka och sega rutor

Jag lovade för en tid sen att lägga ut recept på mjuk pepparkaka och här kommer det!

Receptet är från en kvinna här i Sala som heter Runa, en god vän till familjen.

2ägg och 3 dl strösocker vispas poröst.
100 smält margarin blandas i, avsvalnat.
Blanda 3 dl vetemjöl, 2 tsk kanel, 2 tsk kardemumma, ½ tsk malda nejlikor och 1 tsk bakpulver med 1½ dl filmjölk.
Rör ner detta i smeten.
Häll i smord, bröad form.
Grädda i 175 grader i 1 tim.

Sen får även mitt nuvarande favoritrecept följa med:

Denna målning har en Salakvinna målat. Klicka på bilden så kommer du till hennes hemsida.

Sega rutor.

Smält 200 g smör i en rymlig kastrull och låt svalna lite.
Blanda 6 dl strösocker, 6 dl vetemjöl och 1 tsk vaniljsocker med 4 ägg och häll detta ner i smöret, blanda väl.
Bred detta över en bakplåtsklädd långpanna.
Strö över bär och 1 påse mandelspån, eller kokos.
Grädda på 175 grader, mitt i ugnen i ca 30 min.
Ta ut kakan med pappret på bänken och stjälp plåten upp och ner ovanpå, för att få en underbar yta och seghet.
Låt svalna och skär sen i rutor. Går bra att frysa in.

Bär jag använt: Röda vinbär, hallon, svarta vinbär och rabarber. Fundera ifall det behövs mer socker till vissa bär och vilka som passar bäst till kokos eller mandel. Varför inte blåbär och björnbär.

Hör gärna av dej med fler tips på smaksättning.... Antar att man kan ha på lavendelblommor. Äpple och kanel är en givet smak också!

Lycka till!

3 kommentarer:

Susanne T sa...

Har jag berättat att jag köpt en tavla av Lena, har dock inte hämtat den än. Blir när jag får lön, kommer att bli jättefin i mitt vardagsrum.
Hälsningar Sus

Black Iris sa...

Vad roligt det är när man får smarriga recept så här på eftermiddan.
Jag blir så sugen men hinner nog inte baka idag tyvärr.
En annan dag får det bli.

Maidi

Camillha sa...

Baka dessa kakor och lägg i frysen så du har när du blir sugen eller får besök! Jättesmarrigt!!
Ska nog baka fler sega rutor idag eftersom de gillas så av min familj... måste ju ha IFALL det råkar komma någon på besök!
Tack för uppmuntran!

Susanne! Måste få komma och kolla in tavlan när den sitter på plats. Ses ikväll!!