Sidor

17 januari 2013

Gör din egen Art Journal-bok / Make Your Own Art Journal.



Mitt första inlägg i bloggen Art for Myself

I den bloggen hittar du inspiration för Art Journal. Det är en ny blogg för detta året, där vi är några entusiaster som kommer att visa och inspirera till att göra egna Art Journal. Nyfiken? Välkommen!!!
Jag älskar gamla böcker. Jag har ett antal som bara står i hyllan och väntar på att jag ska läsa dem. Nu har jag insett att jag kan göra något fint av dem, att visa mina vänner och familj.
I love old books. I have a number who just stands in the shelf, waiting for me to read them. Now I have realized that I can make something nice of them to show my friends and family.
oldbook
Köp en gammal bok på second hand eller loppis, eller använd en bok du har hemma.
Buy an old book on vintage or flea market, or use a book you have at home.
spara
Jag brukar låta de 3-4 första sidorna vara som de är, beroende på hur de ser ut. Kanske det är en fin bild eller fin text. Där gör du ju som du själv vill.
I usually let the first 3-4 pages be as they are, depending on how they look. Maybe it’s a nice picture or fine text. Do it in the way you want.
rivutJag klistrar ihop 3 blad till ett och river ut bladen emellan. Alltså blad 1, 3 och 5 behåller jag, blad 2 och 4 river jag ut. Tar decopagelim på blad 3s båda sidor och limmar alltså ihop blad 1, 3 och 5. Sen tar jag blad nr 6 och behåller den. River ut blad 7 och 9. Behåller alltså blad 8 och 10.
I’m pasting three sheets together and tear out the sheets in between. So I’ll keep the sheets 1, 3 and 5, and tear out the sheets 2 and 4. I then put decopage glue on the both sides of sheet 3 and then glue together the sheets 1, 3 and 5. Then I keep sheet number 6 and tears out sheets 7 and 9. I thus keep page 8 and 10.
klappaIbland är det svårt att få bladen släta mot varandra. Mitt knep är att ha lim på mittenbladet och resa det bladet tillsammans med det som ska limmas med det. Klappa med hela handflatan emot bladen.
Sometimes it is difficult to obtain the glued sheets flat. My trick is to have glue on the middle sheet and press the two sheets on each side together. Use your palm to press the sheets together.
Du måste ju inte göra hela boken på en gång, men gör några blad i taget så det finns nåt att jobba med.
You must not do the whole book at once, but make a few sheets at a time, so there is something to work with.
När bladen torkat lite, så bläddrar jag i boken så bladen inte är FÖR stela. Men stelare än innan blir de…
When the sheets have dried a bit, I scroll in the book so the pages are not TOO stiff. But they will become stiffer than before.
Varför jag river ut vissa blad? Jo, annars blir boken för tjock och otymplig som bok. Men visst, man kan ha den stående som ett dragspel.
Why do I tear off some sheets? That is that otherwise the book will be too thick. But yes, you can have it standing like an accordion.
Nu har du en Art Journaling-bok att jobba i. / Now you have an Art Journal to work in.
Camillha

Inga kommentarer: