Sidor

8 juli 2010

Längtar till Gotland!

Nej, det är inte Almedalsveckan som lockar. Däremot är det självaste ön och dess natur, stenar och Rauker och byggnader, människor och god mat som lockar mej.

Minnen som finns kvar efter de tre senaste besöken, för det första kommer jag inte ihåg, för då var jag bara 2½ år.

Min vän med bloggen Kasalisa skriver om sitt GOTLAND som hon inte besökt på många år, inspirerade mina tankar och min längtan.

Att kunna åka ner till havet när solen går ner och hoppa i vattnet! Underbart.


Kom ihåg när vi var där med familjen och mina sysslingars familj 1980, då vi bodde i ett kapell i Lärbro.
Kyrkan (inte kapellet) i Lärbro.
Grannarna var jättetrevliga. Mamma och mamman i den familjen stod och pratade. Min mamma började prata om att vi varit på västkusten året innan och det är ju också fint. Grannfrun berättade att hon också varit på västkusten, men det visade sej vara GOTLANDS VÄSTKUST!! Hon hade aldrig varit på fastlandet någon gång!!

Västkusten. Foto av Jenny Möre

Pga av att min bror fick en diagnos över sitt korta liv, så tog mina föräldrar med oss runt hela Sverige så han skulle få vara med om en massa saker innan han skulle (som läkarna sa) dö vid 13 års ålder... Han dog för 4 år sen, 36 år gammal!! Vi såg hela Sverige och vi lärde oss att ta "nyckelord" från olika platser. Det var ett jättebra sätt för mej att lära mej geografi.

Släktingar till mej kan väl varenda sten på Rodohs, medan vi fick se alla möjrliga roliga saker i Sverige!

TACK mamma och pappa!!

1 kommentar:

Susanne T sa...

Våra barn har också sett det mesta av Sverige, massor av kyrkor, hembygdsgårdar, forsar mm.mest för att det var billigare än att åka på charterresor. Nu flyttar sonen till Gotland, i alla fall ett år och jag tänker passa på att hälsa på...Kram