Sidor

27 oktober 2010

Inlärningstyper

På IT-pedagoglinjen får vi uppgifter mellan våra träffar och den här gången tycker jag att det är väldigt roliga saker vi ska jobba med. Har inte varit tråkigt tidigare men...

Vi ska bla jobba med olika inläringstyper. Boken vi rekommenderas skriva har visst utgått, men här är en liknande bok av samma författare!
  • Vissa lär sej genom att läsa
  • Vissa lär sej genom att lyssna
  • Vissa lär sej genom att prova
Oftast lär man sej genom en blandning av två eller alla tre, men man kanske har en av typerna som grund.

Sen tror jag att man lär sej vissa saker på ett sätt och andra på ett annant sätt.

Tänk er att sitta på en föreläsning utan powerpoint eller overhead eller andra bilder, och föreläsaren ska berätta om hur du ska jobba med en dator i ett visst program, ta tex Photoshop.
Det lär ju inte gå.

"Du ska använda en knapp till höger som ser ut som ett lasso. Håll den intryckt några sekunder så kommer det fram tre olika alternativ. Vanligt lasso, magnetiskt lasso och polygonlasso."
"Nej, inte en knapp på tangentbordet utan på skärmen!"
"Ja, du ska klicka med musen!"


Ni fattar!
Då är det ju bättre att sitta vid varsin dator och få informationen muntligt, visat på en smart board och få prova med sin dator.


Jag ska på kurs i helgen också!
Men det har jag ju redan berättat. Photoshop Elements 8, på Tärna folkhögskola.
Jättekul. Jag ska träna, träna och träna på Tärna...


Dessutom väntar jag på en laddning kryddor mm från Buzzador. Får se om det blir nåt gott i helgen att bjuda på... måste invänta och se vad jag får och NÄR.
Thaikyckling lär det bli... nåt åt det hållet i allafall! Berättar mer om det när jag har mer info.

Inga kommentarer: